52 Graden Noorderbreedte is met de nieuwe huisstijl voor de Leiden Marathon onderscheiden met een Red Dot Design Award in de categorie Brands & Communication. Het reclamebureau uit Noordwijkerhout scoorde met het ontwerp dat vooruitstrevend en modern is, maar wel met behoud van ‘oude’ waarden.
De Red Dot Design Awards behoren mondiaal tot de meest prestigieuze prijzen op het gebied van design in de categorieën Product, Brands & Communication en Design. Een 24-koppige jury neemt de duizenden inzendingen uit 55 verschillende landen kritisch onder de loep en onderscheidt de beste. De nieuwe huisstijl voor de Leiden Marathon viel in de smaak op basis van idee (visie en merkwaarden), vorm (ontwerp en merkcommunicatie) en impact (identiteit en differentiatie).
Lef en uithoudingsvermogen
Leiden Marathon benaderde vorig jaar 52 Graden Noorderbreedte met de vraag een nieuwe huisstijl te ontwikkelen die past bij deze tijd en de steeds jonger wordende doelgroep. Het bedrijf nam deze uitdaging met beide handen aan en kwam tot een fraai resultaat.
“Een marathon lopen is zwaar en vergt lef en uithoudingsvermogen. Dat hebben wij tot uiting gebracht in het logo. Het staat voor een opeenstapeling van acties zoals voorbereidingen, trainen en doorzetten. De frisse kleuren sluiten aan bij de gezonde levensstijl en zijn aansprekend voor de jeugd. Door de vormen en het ruime kleurenpalet creatief toe te passen in de uitingen ontstaat samenhang en vrijheid in de toepassing”, licht Sandra Geerlings toe namens 52 Graden Noorderbreedte.
Persoonlijke betekenis en prestaties
Als pay off heeft de Leiden Marathon ‘jouw…moment’ meegekregen waarmee de nadruk wordt gelegd op de persoonlijke betekenis en prestaties van elke deelnemer. Het evenement heeft hiermee een nieuwe eigentijdse identiteit gekregen die aansluit bij de waarden van de stad en het steeds jonger wordende deelnemersveld.
Tjeerd Scheffer is als racedirecteur zeer tevreden met de nieuwe huisstijl. “Natuurlijk ben ik heel trots dat de Leiden Marathon mag profiteren van de vernieuwende geest van ontwerper Piet Jan van Bohemen. Ons gezicht naar buiten is een stuk moderner geworden, zeer toepasselijk nu ook veel jeugd het hardlopen heeft ontdekt. Wij feliciteren 52 Graden Noorderbreedte met deze aansprekende onderscheiding.”
Bijzonder rijtje
De Leiden Marathon begeeft zich met deze Award in een bijzonder rijtje. Eerder vielen ook wereldmarathons als Berlijn (2014 en 2017) en Tokio (2015) in de prijzen bij de Red Dot Design Awards. Deze onderscheidingen tonen aan hoe belangrijk ontwerp en branding zijn voor het creëren van een onvergetelijke evenementervaring, ook in de sportwereld.
Meer weten over het ontwerp en de verdieping daarvan:
Leiden Marathon – 52 GRDN NRDRBRDT, Simpel. Krachtig. Emotioneel. (52graden.com)
Recente reacties