Sportvoeding, wanneer en waarom?

Het lijkt zo eenvoudig, je trekt je hardloopschoenen aan en gaan!  Maar wanneer je rent, moet je lichaam hard werken om deze prestaties te leveren. Een gezond eetpatroon dat is aangepast aan je persoonlijke behoeften is een goede basis. Samen met een goede sportvoedingsstrategie VOOR, TIJDENS en NA de training haal je het maximale uit de training en verbeteren je prestaties.

De drie belangrijkste uitgangspunten van een sportvoedingsstrategie voor duursporters zijn: VOOR: Hydratatie – Voldoende vocht in je lichaamTIJDENS: Energie – Genoeg brandstof voor je spieren NA: Herstel – Aanvulling van de juiste voedingstoffen om je spieren te laten herstellen.

Hydratatie:
Uitdroging (gebrek aan water in het lichaam) is een van de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid bij het sporten. Je fysieke en mentale prestaties kunnen verminderden wanneer meer dan 2-3% van het lichaams­gewicht aan vocht verloren gaat.

Drie eenvoudige stappen om je hydratatieniveau te optimaliseren:

  • Begin altijd goed gehydrateerd
  • Drink tijdens het sporten met regelmatige tussenpozen
  • Rehydrateer wanneer je klaar bent met sporten, om sneller te herstellen

 

Tijdens het sporten verlies je niet alleen vocht, maar ook mineralen. Om goed te hydrateren is alleen water drinken niet genoeg, maar is het goed om een sportdrank te drinken, zodat je ook deze mineralen weer aanvult. Tijdens de marathon van Leiden wordt langs de route QWIN PeptiPlus  aangeboden. Deze effectieve sportdrank helpt je om maximaal te presteren én snel te herstellen. Door de mix van speciaal bewerkte eiwitten, koolhydraten en natuurlijke glutamine wordt dit makkelijk en snel opgenomen door het lichaam.  QWIN stimuleert prestatievermogen en vermindert het vermoeidheidsgevoel doordat  het, al tijdens de inspanning, koolhydraten en eiwitten aanvult. Bovendien bevordert het (spier)herstel na de inspanning en verhoogt het de weerstand.

 

Energie:

Lichamelijke activiteit vereist energie. Hoe intenser (hogere snelheden) of langer de duur van de activiteit de hoger de gebruikte hoeveelheid energie. Koolhydraten zijn de primaire en snelste brandstof voor uithoudingsactiviteiten en kunnen worden opgeslagen als energiebron in ons lichaam in de vorm van glycogeen in de lever en spieren. Spierglycogeen is een gemakkelijk verkrijgbare koolhydraatbron voor de werkende spier. Aan de andere kant is de belangrijkste rol van glycogeen in de lever te handhaven een constant bloedglucoseniveau. Naarmate de bloedsuikerspiegel daalt, kan hypoglykemie (lage bloedsuikerspiegel) optreden resulterend in, bijvoorbeeld, verminderde mentale alertheid en concentratievermogen.

Vul tijdens de marathon je energie aan met een QWIN IsoPro of Pepti Gel . Speciaal voor de marathon van Leiden hebben we marathon-packs voor de halve en hele marathon samengesteld, met daarin 4 of 10 gels, om ervoor te zorgen dat je genoeg energie hebt tijdens je run.

 

Herstel

Nadat je je loopprestatie hebt geleverd is herstel van cruciaal belang. Het is belangrijk dat je je lichaam meteen na het lopen de juiste voedingsstoffen en de juiste hoeveelheden geeft.

Het lichaam heeft het volgende nodig:

  • Koolhydraten om de glycogeenvoorraden aan te vullen
  • Hoogwaardige eiwitten om het beschadigde spierweefsel te herstellen en om nieuw spierweefsel te bouwen
  • Vloeistof en elektrolyten (vooral natrium) voor efficiënte rehydratie

Zo snel mogelijk na de marathon moet het lichaam worden voorzien van een combinatie van koolhydraten en eiwit, naast voldoende vloeistof. QWIN 100% Whey protein is daarvoor een verantwoorde keuze.

Namens QWIN een fantastische run gewenst! En onthou: Qwinners don’t quit!