Goed voor jouw hersenen

Bo Scheffer is neuropsycholoog, afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. De Leidenaar is zelf een enthousiast hardloper en erg geïnteresseerd in de werking van de hersenen als je aan het bewegen bent. Zijn eerste bevindingen zijn helder: hardlopen is goed voor de hersenactiviteit en heeft een helende werking.

Waar studie en hardlopen elkaar kruisen

Van jongs af aan heb ik sport, en hardlopen in het bijzonder, in mijn leefomgeving gehad. Hoewel ik zelf pas een vijftal jaren actief loop, heb ik de Leidse marathon van dichtbij zien uitgroeien tot een indrukwekkend evenement. Hardlopen is parallel daaraan ook populairder geworden omdat mensen zich steeds bewuster zijn geworden van hun gezondheid. En dat is waar de wegen van mijn studie en het hardlopen elkaar kruisen.

Fysieke activiteit belangrijk

Als neuropsycholoog ben ik zeer geïnteresseerd in de relatie tussen ons gedrag en de werking van onze hersenen. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om het brein gezond te houden en fysieke activiteit speelt daarin een belangrijke rol. Op de site van de Leiden Marathon zal ik zo nu en dan lopers en aspirant lopers vertellen waaróm bewegen zo belangrijk is voor ons mentale welzijn.

Hardlopen en mentale gezondheid

Wist je dat bewegen niet alleen goed is voor je fysieke, maar ook voor je mentale gezondheid? In je hersenen vindt een voortdurende wisselwerking van chemische stofjes (neurotransmitters) plaats. Deze neurotransmitters zijn er grotendeels verantwoordelijk voor hoe jij je voelt. Bewegen kan bijdragen aan (het herstellen van) de balans van deze neurotransmitters en aan de groei van je hersenen.

Therapeutisch

Naar de invloed van fysieke activiteit op de mentale gezondheid is veel onderzoek gedaan, met eenduidige resultaten. Zo blijkt onder meer dat fysieke activiteit de kans op het krijgen van symptomen van stemmingsstoornissen (zoals depressie) en angststoornissen (bijvoorbeeld een sociale angststoornis) verkleint. En dat niet alleen, fysieke activiteit kan ook therapeutisch werken. Mensen met psychische klachten die fysiek actief zijn, herstellen vaker dan mensen die niet fysiek actief zijn. Ook is het zo dat je je niet veel hoeft in te spannen om je beter te voelen. Een klein beetje sporten kan al helpen. De drempel is dus laag en dit effect is voor alle leeftijden aangetoond.